Onderwijsvisie

Elke dag een beetje beter

Bij De Rank geloven we in elke dag een beetje beter. Ons onderwijs is erop gericht om alle leerlingen optimaal te laten groeien, cognitief én sociaal-emotioneel. We hebben hoge verwachtingen en benutten het leerpotentieel van ieder kind.

Onze speerpunten:

  • Thematisch onderwijs: betekenisvol leren door vakken te verbinden rond inspirerende thema’s.
  • Pedagogisch en didactisch vakmanschap van de leerkracht staat centraal.
  • Samenwerken met ouders: in vertrouwen en partnerschap, voor de beste ontwikkeling van het kind.
  • Burgerschap: kinderen leren verantwoordelijkheid nemen, respectvol samenleven en bijdragen aan een duurzame samenleving.
  • Aandacht voor de kernvakken: rekenen , taal en sociaal emotioneel leren.

We werken handelingsgericht, met oog voor onderwijs én zorg. Binnen ons team staat teamleren centraal: samen ontwikkelen, samen verbeteren.

We stimuleren onze leerlingen om kritisch te denken, creatief te zijn en problemen op te lossen. In de bovenbouw combineren we dit met onderzoekend leren, kennisvakken en creativiteit. Voor de onderbouw bouwen we aan een stevige doorgaande lijn van groep 1 t/m 4.

Bij De Rank staat de leerling centraal – in een rijke leeromgeving vol vertrouwen, verbinding en ambitie.

Werken aan de basis 

Bij de scholen van NoorderBasis realiseren we ons dat wat we leren snel verandert, maar dat de manier waarop niet verandert! Kennis is en blijft de basis van onderwijs, waarmee kinderen vaardigheden kunnen ontwikkelen die nodig zijn in deze wereld. Werken aan de basis betekent voor ons:

B = Betrokkenheid bij de leerlingen door boeiend onderwijs.

A = Activerende werkvormen en directe instructie voor effectieve lessen.

S = Sociaal-emotionele vorming in een veilig klimaat.

I = Innovatief zijn door actueel en onderbouwd te werken.

S = Succeservaringen blijven kinderen bij voor het leven.

Toekomstgericht onderwijs

In ons onderwijs gaan we uit van drie niveaus in de groepen, hier houden we rekening mee in de lessen. Kinderen krijgen écht les! Eerst een instructie, dan samen aan de slag en uieindelijk zelfstandig bezig. Daarnaast leren we de kinderen om door te zetten, te blijven oefenen en verantwoording te nemen. Dit zijn waardevolle lessen voor hun leven, nu en in de toekomst!

Jaargroepen

Wij werken op school met jaargroepen. Dat betekent dat leerlingen van ongeveer dezelfde leeftijd bij elkaar in de groep zitten. Hier leren ze een afgesproken leerstofpakket, wat aangevuld wordt door andere activiteiten zoals onder andere projectweken, cultuureducatie met behulp van Cultuurmenu en sportdagen.

Aandacht voor elk kind

In ons lesgeven houden we rekening met verschillen en passen ons onderwijs daarop aan, zowel in leerstof, tijd en tempo. Zelfstandig werken en samenwerken oefenen we door middel van het stoplicht, de vraagdobbelsteen, coöperatieve werkvormen.

Kanjertraining

Elke week worden er lessen gegeven in de kanjertraining om de sociale vaardigheden van leerlingen te versterken. Kinderen worden zich bewust van hun eigen gedrag en leren ook om hierin verantwoordelijkheid te nemen. Ieder kind mag zich bij ons veilig, geborgen en gewaardeerd voelen. Daarbij hebben we op school de kanjerafspraken: we vertrouwen elkaar, we helpen elkaar, we hebben plezier, we werken samen en we doen mee. Je mag leren om jezelf te zijn!

Extra ondersteuning

We willen elk kind een plekje geven op de Poort. Aan de hand van een protocol bepalen we zorgvuldig of onze school de juiste plek is voor het kind, zodat het de aandacht en het passende onderwijs krijgt die het verdient. Voor leerlingen met een specifieke behoefte kijken we samen met de intern begeleider en ouders naar de mogelijkheden.

directeur afbeelding

Geranda De Haan

Directeur Basisschool De Rank

Even kennismaken?  

We nodigen je graag uit bij ons op school voor een persoonlijke rondleiding!

Maak een afspraak

Blijf op de hoogte

Bekijk de laatste updates rechtstreeks van onze socialmediakanalen!